Paroda „Oriento laiko ir meno simboliai“
2017 m. birželio 10–2018 m. spalio 14 d.
Tapyboje, skulptūroje, amatų dirbiniuose ir kituose taikomosios dailės kūriniuose įvairių simbolių pagalba yra išreikšta visa eilė vertybių (meilės, gėrio, laimės, sėkmės) tame tarpe ir Laiko sampratos simbolių.
Norint susidaryti pilnesnį Laiko sampratos sąvokų vaizdinį įvairiose meno srityse, reikia neapsiriboti vien tik įprastu vakarietišku supratimu, bet susipažinti ir su tuo, ką apie tai byloja Oriento (klasikinių Rytų – Kinijos, Indijos, Egipto, Japonijos, Mesopotamijos ir kt.) kultūros.
Ypač Rytų mene atsispindi giliai užslėpta Laiko filosofija. Tiek Rytai, tiek Vakarai sutaria esant Laiką. Vakarams Laikas – nuoseklus bėgsmas, o Rytams jis daugiau panašus į ratą ar iš trupinėlių sulipdytą korį. Jau prieš penkis tūkstančius metų apie tai kalbėjo šumerai, šventyklose palikę laiko žemėlapius, kurių, deja, kol kas nesugebama nei perskaityti, nei jais pasinaudoti.
Kaip Laiką suprato senovės persai atskleidžiama piešiniuose, kur istorinių miniatiūrų paveikslą jie skaidė į atskirus langelius po kuriuos nardo herojai. ( Pavyzdys Balio kalendorius. XVIII a. Audinys, vandeniniai dažai, 141×170 ED-193.32. Iš Leono Maskaliūno kolekcijos).
Indai pirmenybę teikia Laikui, o ne Laikinumui, tiki Laiko galia. Kinai Laikinumo santykyje su Laiku pirmenybę atiduoda Laikinumui. Japonai perėmę iš aplinkinių tautų Laiko ir Laikinumo sampratą, ištobulino kitą jų sąveikos modelį. Jie išaukštino Akimirką, tai, kas vyksta Čia ir Dabar. Japonų nuomone, Viskas pulsuoja. Kas turi pradžią, turi ir pabaigą. Jei tau liūdna – neliūdėk, tai praeis. Jei linksma – per daug nesidžiauk, nes ir linksmumas praeis, vertink tai ką gauni. Jei atsitiko kas blogo – džiaukis, nes galėjo būti ir blogiau. Svarbiausia ne tai, kas buvo, ne tai, kas bus, o kas yra. Tai Dzeno mokymas. Jo besilaikantys japonai idealizuoja Akimirką.
Egipte esybė buvo visiškoje Laiko priklausomybėje, aukštino Likimą. Jie tikėjo, kad kiekvieno žmogaus egzistencija priklauso nuo dievų, kurie kiekvienam gimusiam parenka Likimo (Laiko) plytelę. Kas yra lemta, tas anksčiau ir vėliau atsitinka.
Oriento kultūrose yra ir daugybę kitų Laiko ir Laikinumo sąveikos modelių, kurie atsispindi mene. Ir visa tai yra išreikšta daiktuose. Tik ne visada pasiseka tai atpažinti ir suprati.
Lankytojams pateikiamos meno simbolių reikšmės, kurias jie atras parodoje eksponuojamuose meno kūryniuose.
Liepų g. 12, LT-92114 Klaipėda
+370 46 410 413, +370 46 410 414
+370 46 410 417
laikrodziu.muziejus@lndm.lt
www.muziejai.lt/klm/index.htm