LNDM Radvilų rūmų dailės muziejuje – nauja Lietuvai Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje atstovaujančių menininkų „Pakui Hardware“ paroda: lankytojai kviečiami apmąstyti sveikatos skaitmeninimo kelią 

Parodos atidarymas 2024 m. birželio 19 d., trečiadienį, 18 val.

LNDM Radvilų rūmų dailės muziejuje pristatoma menininkų dueto „Pakui Hardware“ – Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos – paroda „Tolimas rūpestis“ (angl. Virtual Care). Šiuo metu menininkai kartu su Marija Terese Rožanskaite (1933–2007) atstovauja Lietuvai Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje – jų pristatomame kūrinyje tyrinėjamas dabarties ekonominių ir socialinių sąlygų uždegiminis poveikis žmogaus ir planetos kūnams ir kviečiama ieškoti būdų išgyti. Naujoji paroda Vilniuje atveria dar vieną šiuolaikinės medicinos aspektą – robotizuotą chirurgiją ir nuotolinę mediciną. Paroda lankytojams bus atvira iki gruodžio 1 d. 

 

Pakui Hardware“ kūryba labai ryškiai susieja Lietuvos ir svarbiausias pasaulio meno erdves. Tiek Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje pristatoma šio kūrybinio dueto ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda Uždegimas, tiek netrukus Radvilų rūmų dailės muziejuje atidaroma „Tolimas rūpestis panardina žiūrovą į gilią estetinę patirtį ir įtraukia į itin aktualius imperatyvaus medicinos, technologijų poveikio žmogaus kūnui refleksijas bei utopinių ir distopinių pasaulio ateities scenarijų apmąstymus. Kviečiu atsiliepti į šį kvietimą ir apsilankyti tiek šiuolaikinio meno dueto naujojoje parodoje Vilniuje, tiek ir Lietuvos nacionaliniame paviljone Venecijoje, – sako Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas. 

 

„Dueto „Pakui Hardware“ instaliacija, priklausanti Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus rinkiniui, palydi ir pratęsia menininkų ekspoziciją Venecijos bienalėje. Įkurdinta muziejaus pietiniame korpuse, istorinėse erdvėse, paroda išraiškingai rezonuoja su XX a. pr. pastato architektūra ir kartu atliepia Radvilų rūmų dailės muziejaus programinę nuostatą pristatyti lankytojams aktualius šiuolaikinio meno reiškinius, keliančius svarbius klausimus apie visuomenėje vykstančius procesus“, – teigia LNDM Radvilų rūmų dailės muziejaus direktorė Justina Augustytė.  

 

 

Menininkų dueto Pakui Hardware portretas, Visvaldo Morkevičiaus nuotrauka

Muziejaus erdvės virsmas į klinikinės chirurgijos patalpą  

 

Dueto „Pakui Hardware“ kūriniai nagrinėja, kaip žmonių patiriamą tikrovę formuoja santykis su  ekonomika, technologijomis, kūnais ir medžiagomis. Naujausiuose darbuose menininkai tyrinėja šiuolaikinę mediciną ir jos kuriamas galimas ateitis, peržengiančias fizinio kūno ribas. 

 

„Instaliacijos „Tolimas rūpestis“ idėja kilo dar prieš pasaulį ištinkant Covid-19 pandemijai ir jos padariniams, kuomet nuotolinė medicina dar tebebuvo veikiau nišinis pacientų slaugos būdas. Tačiau sulig pandemijos pradžia virtualioji rūpyba tapo vyraujančia gydytojų pagalbos forma. Nauja mūsų gyvenamoji realybė nejaukiai susipynė su meninėmis vizijomis“, – pasakoja N. Černiauskaitė ir U. Gelguda. 

 

Instaliacijoje „Tolimas rūpestis“ gvildenamos opios neoliberalių sveikatos priežiūros sistemų prieinamumo nepasiturinčioms, atokiau gyvenančioms ar marginalizuotoms grupėms problemos. Virtualiosios rūpybos technologijos pristatomos kaip galimas sprendimas ir galimybė sistemai remti labiausiai pažeidžiamus asmenis, pasitelkiant technologinę slaugą. 

 

Paroda istorinę Radvilų rūmų dailės muziejaus salę pavers atmosferiška erdve, primenančia klinikinės chirurgijos ar ligoninės patalpą, kurioje žmogiškąjį buvimą – išskyrus paties lankytojo kūną – pakeičia technologijos. Tarp fizinės ir virtualios, kūniškos ir skaitmeninės sričių pakibusioje parodos erdvėje išsidėstę skaidrūs, karščio suformuoti skulptūriniai „kūnai“. 

 

 

Pakui Hardware, Tolimas rūpestis (Virtual Care), 2021. Instaliacija, dydis kintamas. Menininkų ir Lietuvos Nacionalinio dailės muziejaus nuosavybė, Rob Harris nuotrauka

Trapumo įspūdis chirurginės lempos šviesoje 

 

Sukurti instaliacijos skulptūras įkvėpė menininkės Marijos Teresės Rožanskaitės 8–9 dešimtmečių paveikslai. Jose susilieja technologijos, organinės ir sintetinės medžiagos. Perregimas skulptūrų paviršius kuria beveik neapčiuopiamų žmogaus „kūno“ pėdsakų ar trapių kiautų įspūdį. Po jais susidariusiame mikroklimate, regis, veši ištisos mikroorganizmų kolonijos. 

 

Viršuje kabo chirurginė lempa: stikliniai jos voriškų rankų lęšiai nukreipti į apačioje esančius kūnus. Šiltas lęšių švytėjimas kuria rūpesčio įspūdį. Tačiau plieninių, chirurgo plaštakas primenančių skulptūros rankų, kurias dengia permatomos rankovės, kontrastas byloja apie svetimumą ir šaltį. Chirurginės lempos šviesoje išdėstyti stiklinius organus primenantys objektai sufleruoja, kad šiuos kūnus ketinama tirti, studijuoti ir vertinti.  

 

Daugiau apie parodą

Parodos atidarymo akimirkos. Fot. Gintarė Grigėnaitė

 

 

Organizatorius LNDM Radvilų rūmų dailės muziejus 

Architektūra „Išora x Lozuraitytė studio“ 

Architektas koordinatorius Aleksandras Kavaliauskas  

Grafikos dizaineris Vytautas Volbekas 

Koordinatorė Viltė Visockaitė 

Vertėja ir redaktorė Alexandra Bondarev 

Kūrinys parengtas Šiuolaikinio meno centro „Baltic“ (Geitshedas, Jungtinė Karalystė) užsakymu 

Vilniaus g. 24, LT-01402 Vilnius
+370 5 250 5824
radvilu.rumai@lndm.lt

Taip pat žiūrėkite

Galerija

Lietuvos nacionalinio paviljono atidarymas 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. Fot. Gintarė Grigėnaitė

Pakui Hardware and Marija Teresė Rožanskaitė „Inflammation“. Fot. Ugnius Gelguda

Pakui Hardware. Tolimas rūpestis. Parodos atidarymo akimirkos. Fot. Gintarė Grigėnaitė

Pranešimas

Lietuvos nacionalinis paviljonas: tarptautinis pripažinimas, tūkstančiai lankytojų ir tirpstantis katalogo tiražas 

Naujiena

banner

Lietuvos nacionalinis paviljonas 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje