Algirdas Šeškus. Nendrės skaitymas
2023 m. gruodžio 8 d. – 2024 m. kovo 3 d.
Autorinė Algirdo Šeškaus tapybos darbų paroda „Nendrės skaitymas“ yra pirmas toks išsamus naujosios A. Šeškaus tapybos pristatymas Lietuvoje. Iki šiol kūrėjas plačiau buvo žinomas kaip fotografas. Paskutinė jo tapybos darbų paroda surengta 1991 metais.
Iš kelių dešimčių paveikslų, sukurtų 2019–2023 metais, parodai atrinkti 23 menininko kūriniai. Iki šiol Lietuvoje viešai rodytas tik vienas šio naujausio A. Šeškaus kūrybos etapo darbų – LNDM Nacionalinės dailės galerijos parodoje „Patalai ir purslai“ 2022 m. eksponuotas tais pačiais metais sukurtas darbas „Nr. 0041“. Jį lankytojai galės išvysti ir naujausioje parodoje Radvilų rūmų dailės muziejuje.
Parodą lydi parodos kuratorės Virginijos Januškevičiūtės ir menininko Gintaro Didžiapetrio sudarytas, LNDM išleistas A. Šeškaus tapybos albumas. Knygai iš naujosios menininko tapybos darbų taip pat atrinkta tik dalis kūrinių: vienus jų žiūrovai pamatys parodoje, kitus – tik leidinyje.
Išgrynintas požiūris į meną
Pasak parodos kuratorės V. Januškevičiūtės, visus A. Šeškaus kūrinius, tarp jų ir naujausią figūratyviąją tapybą, sieja iki spindesio išgrynintas savitas požiūris į meną. „Savo pastarųjų metų kūrinius menininkas gretina su saldainių popierėliais, vėjo išbarstytais paežerėje ir užbertais žemėmis. Vienintelės juos stebinčios akys – ne menininko ir ne žiūrovo, o nendrių, reginčių viską ir kartu ničnieko nematančių. Saldainiai, konditerijos fabrikas, popierėlius marginusių dailininkų veidai ir visi juos lietę (veidus, popierėlius) lyg ir šmėkščioja kažkur tolumoje, bet pats paveikslo vaizdas tirpsta nendrių šešėliuose, išblukęs, nuo visa ko atsietas, paskendęs savyje. Už pakrantės akmenų klupčioja irgi savyje paskendęs žiūrovas“, – rašo kuratorė naujojoje knygoje.
Tapyboje kūryba lankstesnė nei fotografijoje
A. Šeškus, plačiai žinomas kaip fotografas, per daugelį savo kūrybos dešimtmečių yra sukūręs ir tapybos, ir grafikos darbų, objektų, išleidęs knygų. Prieš kelerius metus, ilgą laiką eksperimentavęs su skaitmenine fotografija ir spauda, menininkas atidėjo fotografiją į šalį ir grįžo prie tapybos. Nuo tada jis tapo kasdien. Pasak menininko, prie tapybos jis sugrįžo supratęs, kad tapydamas vaizdą jis gali kurti kur kas tiksliau ir lanksčiau, nei manipuliuodamas skaitmeninėmis programomis. Kaip ir ankstesnėje menininko kūryboje paveikslų siužetas ar motyvas yra antraplanis. Joje apmąstoma sunkiai apčiuopiama šiuolaikinių subjektyvių pajautų ir įvykių bei vaizdų, o ne socialinė tikrovė.
„Tikiu, kad nemažai daliai LNDM auditorijos jau yra tekę įsitikinti, kokia subtili, nuosekli ir bekompromisė yra Algirdo Šeškaus kūryba. Knygynuose, kitose parodose dažnai galima pamatyti jo albumų ir pačios fotografijos, jai skiriami moksliniai darbai. Palikęs fotografiją kiek nuošalyje, paskutiniuosius ketverius metus šis menininkas kasdien tapo savo studijoje, ir ši paroda, kuriai ilgai ruoštasi, suteiks unikalią progą savo akimis pamatyti šio darbo rezultatus – naujausiąją menininko kūrybą. Ne mažiau jaudina tai, kad dauguma šių kūrinių iki šiol nėra „išbandyti“ viešumoje ir pirmąkart palieka intymią menininko studijos atmosferą“, – pasakoja parodos kuratorė V. Januškevičiūtė.
Parodos architektūra ir persikėlimas už muziejaus erdvių
Labirintiškoje Radvilų rūmų dailės muziejaus erdvėje su savitai išdėstytomis salėmis, per jas jungiančias durų angas atsiveria įdomios perspektyvos, daug šešėlių žaismo. Atidus lankytojas šiame „labirinte“ pastebės skirtingų charakterių lubas ir durų arkas, liudijančias turtingą pastato istoriją. A. Šeškaus tapybai šioje erdvėje leista išsiskleisti visiškai laisvai, nevaržant jos papildomais architektūros elementais, rėmais ar spalvomis.
Staigmena laukia ir menininko mėgstamos Vilniaus kavinės „Coffee Spells“ (Pylimo g. 38C, Vilnius) lankytojų – parodos metu menininko tapybą bus galima pamatyti ir jos erdvėse. Kaip ir savo tapybos studijoje, šioje kavinėje menininkas lankosi kasdien.
Nuo Lietuvos iki Niujorko
1975–1985 m. kurta menininko fotografija dabar jau yra svarbiausiose Lietuvos, taip pat pasaulio meno kolekcijose, tarp jų Niujorko MoMA ir Madrido Reina Sofia muziejuose, ji buvo pristatyta ir 2017 m. „documenta“ parodoje Kaselyje. A. Šeškaus kūrinių yra Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus ir kitų Lietuvos muziejų rinkiniuose, taip pat Prancūzijos nacionalinėje bibliotekoje Paryžiuje, privačiose kolekcijose Lietuvoje ir užsienyje.
Menininkui grįžus prie tapybos, pirmąjį šio naujo kūrybos periodo pristatymą surengė A. Šeškui ir dar keliems Lietuvos menininkams atstovaujanti Ispanijos galerija PM8. 2021 m. galerijos erdvėje atidaryta personalinė menininko paroda „Balandis“. Netrukus menininko tapyba sužibėjo ir Londono meno mugėje „Frieze“, kurioje kviečiamos dalyvauti jaunos, profesionalų kruopščiai atrinktos galerijos.
Paroda veiks iki 2024 m. kovo 3 d. Parodą lydi muziejaus išleistas Algirdo Šeškaus tapybos albumas Nendrės skaitymas (Reed’s Reeding‘).
Parodos kuratorė Virginija Januškevičiūtė
Organizatorius LNDM Radvilų rūmų dailės muziejus
Rėmėjas „BTA draudimas“
Koordinatorė Viltė Visockaitė
Asistentas Gintaras Didžiapetris
Grafikos dizaineris Vytautas Volbekas
Vilniaus g. 24, LT-01402 Vilnius
+370 5 250 5824
radvilu.rumai@lndm.lt