Aleksandrai Kasubai 100: „Spektrinio perėjimo“ (1975) aplinkos rekonstrukcija parodoje Miunchene

Rugsėjo 7 d. Haus der Kunst muziejuje Miunchene atidaryta tarptautinė paroda „Kitų erdvių viduje. Moterų menininkių aplinkos: 1956–1976“ (Inside Other Spaces. Environments by Women Artists 19561976).

 

Po trejų metų tyrimų parodos kuratoriai – Andrea Lissoni (HDK meninis direktorius),   Marina Pugliese (Milano Museo delle Culture (MUDEC) direktorė) ir Anne Pfautsch (HDK) surengė išskirtinę parodą, kviečiančią persvarstyti šiuolaikinės meno istorijos kanoną. Joje pirmą kartą kontekstualiai pristatomi dvylikos menininkių (Judy Chicago (g. 1939, JAV), Lygia Clark (1920–1988, Brazilija), Laura Grisi (1939–2017, Italija), Aleksandra Kasuba (1923–2019, Lietuva–JAV), Lea Lublin (1929–1999, Prancūzija), Marta Minujín (g. 1943, Argentina), Tania Mouraud (g. 1942, Prancūzija), Maria Nordman (g. 1943, Vokietija), Nanda Vigo (1936–2020, Italija), Faith Wilding (g. 1943, Paragvajus) ir Tsuruko Yamazaki (1925–2019, Japonija) vidinės erdvės transformavimo būdai. Lankytojai kviečiami susipažinti su 1956–1976 m. menininkių įgyvendintų laikinų erdvinių aplinkų dokumentacijomis bei aplankyti specialiai parodai atliktas jų rekonstrukcijas. Kuratoriai kviečia, įžengus į dvylikos erdvinių kūrinių vidų, juose judėti, užtrukti, juos liesti, apeiti, kaskart išgyventi naujas patirtis. Atliktų tyrimų metu surinkta istorinė medžiaga ir parodos menininkės bus pristatytos kataloge, kurį planuojama išleisti šių metų pabaigoje.

 

Parodos kuratoriai Marina Pugliese ir Andrea Lissoni prie Aleksandros Kasubos „Spektro perėjimo“ (1975) rekonstrukcijos parodoje „Kitų erdvių viduje. Moterų menininkių aplinkos: 1956–1976“, HDK, Agostino Osio nuotrauka

Parodoje pristatoma Lietuvos ir JAV menininkės vizionierės Aleksandros Fledžinskaitės-Kašubienės (Kasubos) tampriojo audinio ir neono aplinkos „Spektrinis perėjimas“ (Spectral Passage), įgyvendintos 1975 m. parodoje „Vaivorykštė“ (Rainbow Show) M. H. De Young muziejuje San Franciske, rekonstrukcija. Į vaivorykštės vidų  patekęs lankytojas, skambant anglų kompozitoriaus Gustavo Holsto orkestrinei siuitai „Planetos“ (1918), kviečiamas pereiti per šešias koridoriais sujungtas, neoninių lempų  apšviestas sintetinio audinio spektro spalvų buveines.  

 

Aleksandros Kasubos „Spektro perėjimo“ fragmentas parodoje „Kitų erdvių viduje. Moterų menininkių aplinkos: 1956–1976“, HDK, Agostino Osio nuotrauka

Aleksandros Kasubos dalyvavimas šioje parodoje vainikuoja dvejų metų kūrybinį menininkės palikimą saugančio ir tyrinėjančio Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus ir Haus der Kunst institucinio bendradarbiavimo rezultatus. Projektą koordinavo LNDM Skulptūros rinkinio vyr. tyrėja ir kuratorė Elona Lubytė, rekonstrukciją atliko ir įgyvendino LNDM Radvilų rūmų dailės muziejaus architektas Aleksandras Kavaliauskas, jam kuriant aplinkos 3D modelį talkino architektas Lukas Miceika, drauge dirbo UAB „Stupa“ vadovė ir projekto tekstilinės dalies konstruktorė Lauryna Stravinskaitė-Gečienė, UAB „Neonita“ vadovas ir neoninės dalies konstruktorius Sergejus Vasiljevas ir instaliatorius Bronius Švarlys kartu su Haus der Kunst technikos direktore Hanna Kriegleder ir techninė institucijos komanda.

 

Aleksandros Kasubos „Spektro perėjimo“ rekonstrukcijos akimirkos, Aleksandro Kavaliausko nuotrauka

Ši paroda vienoje ne tik Vokietijoje garsiausių šiuolaikinio meno institucijų – svarbus žingsnis tarptautinėje meno scenoje populiarinant LNDM dovanotą ir saugomą kūrybinį Aleksandros Kasubos palikimą. Kartu tai simbolinis menininkės sugrįžimas į miestą, kuriame, traukiantis nuo antrosios Sovietų okupacijos iš Lietuvos į Vakarus, prieš išvykstant į JAV 1945–1947 m., ji drauge su vyru, skulptoriumi Vytautu Kašuba ir ką tik gimusia dukrele Guoda gyveno Jungtinių Tautų pagalbos ir atkūrimo administracijos deportuotų asmenų Lohengrino stovykloje.     

 

Tai jau antrasis menininkės kūrybos pristatymas svetur šiais metais. „Spektro perėjimo“ (1974–1975) modelis pavasarį eksponuotas Milano Museo delle Culture (MUDEC) vykusioje parodoje „Vaivorykštė. Spalvos ir nuostabos tarp mitų, meno ir kultūros“ (Rainbow. Colors and Wonders between Myths, Arts and Cultures).  

 

Projekto rėmėjai ir partneriai – Lietuvos kultūros institutas ir Lietuvos kultūros atašė Vokietijoje Rasa Balčikonytė

 

Judy Chikago. „Plunksnų kambarys“ (Feather Room) 1966–2023 m. parodoje „Kitų erdvių viduje. Moterų menininkių aplinkos: 1956–1976“, HDK, Constantino Mirbacho nuotrauka.
Lea Lublin. 1970 m. aplinkos instaliacija parodoje „Kitų erdvių viduje. Moterų menininkių aplinkos: 1956–1976“, HDK, Agostino Osio nuotrauka
Faith Wilding. „Megzta aplinka (gimdos kambarys)“ (Crocheted Environment (Womb Room), 1972, parodoje „Kitų erdvių viduje. Moterų menininkių aplinkos: 1956–1976“, HDK, Agostino Osio nuotrauka

Paroda veiks iki 2024 metų kovo 10 dienos.

Daugiau informacijos apie parodą ir joje eksponuojamas aplinkų rekonstrukcijas rasite čia:  https://www.hausderkunst.de/en/presse