Japoniškojo kabukio vaizdiniai ukijo-ė medžio graviūrose. Iš Kyjivo Bohdano ir Varvaros Chanenkų nacionalinio dailės muziejaus kolekcijos

2025 m. kovo 7 – balandžio 27 d.

Šia paroda Lietuvos nacionalinis dailės muziejus toliau pristato parodų ciklą, skirtą Ukrainos meno muziejų rinkiniams, karo metu evakuotiems į Lietuvą, apsaugoti. Šį kartą meno mylėtojai išvys retą ir unikalų japoniškųjų ukijo-ė spalvotų medžio raižinių, vaizduojančių pulsuojantį kabukio pasaulį, rinkinį iš Kyjivo Bohdano ir Varvaros Chanenkų nacionalinio dailės muziejaus kolekcijos. Didžiąją rinkinio dalį sudaro muziejaus įkūrėjų Bohdano ir Varvaros Chanenkų, 1912 m. įsigijusių japonų grafikos kūrinių aukcione „Hôtel Drouot“ Paryžiuje, kolekcija. Ji taip pat buvo papildyta perimant rinkinius iš kitų institucijų, gaunant kūrinius kaip dovanas ir perkant iš privačių savininkų. Muziejaus ukijo-ė kolekciją sudaro garsių mokyklų meistrų Torijo (Torii), Kacukavos (Katsukawa), Kitagavos (Kitagawa) ir Utagavos (Utagawa) darbai, kolekcijoje jų kūrinių daugiausia. Juose užfiksuota dinamiška kabukio aktorių judesių ir šokių energija, įtaigi jų veidų išraiška ir ypatingas grimas, įmantrūs, gausiai dekoruoti kostiumai ir dramatiškos scenos, žavėjusios XVIII–XIX a. Japonijos žiūrovus.

 

 Kabukis Edo laikotarpiu (1603–1868) priminė senovės Graikijos teatrą, į kurį žiūrovai rinkosi ne vien sceninio reginio, bet ir pasišnekėti, pasivaišinti. Toli gražu neprimenantis pagarbios tylos kaustomo mums įprasto teatro, kabukis veikiau buvo dūzgianti socializacijos ir pramogų erdvė, kurioje vaidinantiems scenoje aktoriams (nors kabukį XVII a. pradžioje sukūrė moterys šokėjos, nuo 1629-ųjų net ir moteriškus vaidmenis čia leista atlikti tik vyrams) tekdavo gerokai pasistengti, kad atkreiptų įsilinksminusių lankytojų dėmesį. Spektaklis privalėjo būti išskirtinis ir sensacingas viskuo – vaidyba ir garsais, veidų išraiškomis, grimu ir pribloškiančiais kostiumais, ypatingais šokiais ir, žinoma, pačiomis istorijomis. Kaip ir šių dienų pramogų industrijoje, dominavo kovos ir mirties, meilės ir neištikimybės (ir netgi įsimylėjėlių savižudybės kartu), keršto, apgavystės ir išdavystės temos, vyko stebuklai, lankytojus baugino vaiduokliai ir pabaisos. Kabukio aktoriai garsenybės buvo tikros tų laikų populiariosios kultūros žvaigždės, kiek primenančios mūsų laikų Holivudo aktorių kultą. Atsiradę Edo laikotarpiu, beveik tuo pat metu, kabukis ir ukijo-ė medžio raižiniai yra glaudžiai tarpusavyje susipynę. Galima net sakyti, kad žinios apie istorinį kabukį išliko daugiausia dėl ukijo-ė atspaudų, kuriuose dominuoja garsūs kabukio aktoriai ir ryškiausios istorinės pjesės. Tarp gausybės šioje parodoje eksponuojamų kūrinių ypač paminėtini vieno garsiausių ukijo-ė kūrėjų Utagavos Kunisados (Utagawa Kunisada) net 35 aktorių portretai ir kitos garsenybės, Ando Hirošigės (Ando Hiroshige) vaizduojama pamėgta senovės Japonijos istorijos apie brolių Sogų kerštą inscenizacija. Simptomiška, jog Hirošigė, labiausiai žinomas dėl savo įspūdingų peizažų, paveikusių net Vinsentą van Goghą (Vincent van Gogh), kūrė ir kabukiui skirtus atspaudus.

 

Šie kūriniai liudija ne tik ukijo-ė – „netvaraus pasaulio atvaizdų“ – meninę įtaigą, bet ir kultūros paveldo atsparumą krizės metu. Kruopščiai mūsų kolegų Ukrainos muziejininkų saugoti, o dabar dėl vykstančio karo evakuoti į saugią Lietuvos teritoriją, šie meno kūriniai simbolizuoja ir trapumą, ir ištvermę. Jie rodo ilgalaikį Ukrainos ryšį su pasaulinėmis meno tradicijomis ir neatidėliotiną būtinybę išsaugoti naikinamas kultūros vertybes. Šia paroda pagerbiame įspūdingą kabukio ir ukijo-ė grafikos palikimą ir kartu kviečiame apmąstyti kultūros paveldo apsaugos iššūkius neramiais laikais.

Dr. Arūnas Gelūnas Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus generalinis direktorius

 

 

 

Projektą globoja Lietuvos Respublikos kultūros ministras Šarūnas Birutis, Ukrainos kultūros ir strateginės komunikacijos ministras Mykola Točickis

 

Projekto vadovai: Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas, Kyjivo Bohdano ir Varvaros Chanenkų nacionalinio dailėsmuziejaus generalinė direktorė Julija Vaganova

 

Parodos kuratoriai ir koordinatoriai: Sigita Bagužaitė-Talačkienė, Оlha Hоnčarenko, Regina Makauskienė, Skaistis Mikulionis, Оlha Novikova

 

Parodos dizainerė Dovilė Valužytė

 

Projekto partneriai: Lietuvos Respublikos ambasada Ukrainoje, Lietuvos Respublikos ambasada Lenkijos Respublikoje, Ukrainos ambasada Lietuvos Respublikoje, Lietuvos kariuomenė, Lietuvos šaulių sąjunga, Lietuvos Respublikos muitinė, Ukrainos patrulinė policija, Ukrainos valstybinė muitinės tarnyba, Ukrainos valstybės sienos apsaugos tarnyba 

 

Generalinis rėmėjas „BTA Baltic Insurance Company“

 

Informacinis rėmėjas Palangos turizmo informacijos centras

 

Rėmėjai: UAB „AD Rem“, CLS „Brokerage Company“, JSC |„Nova Post Lithuania“

 


Vytauto g. 17, LT-00101 Palanga
+370 460 30 314
gintaro.muziejus@lndm.lt

Taip pat žiūrėkite

Parodos atidarymas

Kabukio teatro magija: japoniški medžio raižiniai iš Kyjivo kolekcijos Palangos gintaro muziejuje