Jausmingumu ir subtilia erotika alsuojanti paroda „Audra“

2021 m. liepos 9 d. – rugsėjo 19 d.

Stasys Krasauskas. Iliustracija iš ciklo „Giesmių giesmė“ (fragmentas). 1966. Lietuvos nacionalinis dailės muziejus

Juodkrantėje esančioje Pamario galerijoje 2021 m. liepos 9 d. atidaryta paroda „Audra“, kurioje pristatomi kūriniai iš Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus kolekcijos greta šiuolaikinių menininkių kūrybos. Šiuos kūrinius jungia subtili erotikos tema ir jausmingumas – per formas, linijas, medžiagas ir idėjas.

 

Parodos pavadinimas atsirado kaip nuoroda į natūralius gamtos procesus, tokius kaip, karštis, saulė, vėjas, bangos, geismas. Seksualumas šiuolaikinėje kultūroje, susiliejus pornografijai ir popkultūrai, nuolat vizualiai stimuliuojamas,  tačiau, šioje parodoje žiūrovai kviečiami pažvelgti į jį kaip į natūralią, pirmapradę patirtį. Kaip teigė XX a. amerikiečių rašytoja, feministė Audre Lorde, „Erotiškumas yra tarsi matavimo priemonė – tarp savęs pajautimo pradžios ir mūsų stipriausių jausmų chaoso“. Atsispiriant nuo šios minties kuriamas kuratorinis pasakojimas subtiliais meno kūrinių tarpusavio ryšiais bando užčiuopti geismą, kylantį iš spalvos ir linijos, dėmės pojūčio, iš naivių, žaismingų istorijų, gilios ramybės, o taip pat – stiprios vidinės audros ir sąmyšio.

 

Kaip audros kyla susidūrus priešingiems slėgiams, taip ir šioje parodoje ryškūs kontrastai. Į pasakų namelį ant marių kranto kviečia užeiti ryškios „Lūpos“ (Monika Lipšic, 2020). Žaismingi Alexandros Zuckerman piešiniai „Popietė sode I“ ir „Popietė sode II“ (2021), sukurti šiai parodai ir nupiešti skaitmeniniu būdu pagal 2015 m. sukurtus piešinius, vaizduoja žaidžiančias moteris. Jie įkvėpti khokhlomos dekoravimo technikos, populiarios Rytų Europos ir slavų šalyje, tačiau perteikia ir Vidurio Rytų, kur dabar gyvena menininkė, nuotaiką. Tuo tarpu Agnės Juodvalkytės tapybos drobės „Be pavadinimo“ (2020) ir „Lygiadienio“ (2021) sukurtos lėtai ir nuolat permąstant drobės paviršių, susitelkus į visus teptuko ir dažų paliktus pėdsakus, spalvą, šviesą, „užsimirštant“ kūrybiniame procese.

 

Stasio Krasausko grafikos ciklas „Giesmių giesmė“ 1966 m. sukurtas bibliniais Saliamono Giesmių giesmės motyvais, daugeliui pažįstamas iš sovietinių meno albumų, šioje parodoje atgyja kaip visą gyvenimą menininko vystytos temos – Amžinojo žmogaus ir jo pašaukimo mylėti liudijimas.

 

Parodoje taip pat pristatomos konceptuali Liucijos Šulgaitės (1933–2013), keramika gamtos motyvais, šiuolaikinio meno kūrėjos Gerdos Paliušytės fotografija, užsimenanti apie vyriško seksualumo pirmapradiškumą.

 

Kaip teigia parodos kuratorė M. Lipšic, erotiškumas ir kūrybingumas iš esmės yra panašios vertės. Menininko panirimas į kūrybą, lygiai kaip ir žiūrovo panirimas į meno kūrinio ar parodos patyrimą, įkvepia meistriškumui.

 

 

Aleksandra Zuckerman. Popietė sode (I) ir Popietė sode (II). 2015. Popierius, rašalinė spauda, tušo piešiniai, perpiešti skaitmeniniu būdu. 2021. Autoriaus nuosavybė

Parodoje pristatomi menininkai: Agnė Juodvalkytė, Stasys Krasauskas, Gerda Paliušytė, Liucija Šulgaitė, Alexandra Zuckerman

 

 

Parodos kuratorė Monika Lipšic

 

Parodos architektūra: Monika Lipšic ir Eugenijus Byčenkovas

 

Grafikos dizaineris Marekas Voida

 

Projekto prodiuserė Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė

 

 

Organizatorius: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Pamario galerija

 

 

Partneriai: Neringos savivaldybė, Nidos kultūros ir turizmo informacijos centras „Agila“.

 

 

Padėka „Neringos miško architektūra“

 

 

Informaciniai rėmėjai: LRT, Vakarų ekspresas, Artnews

L. Rėzos g. 3, LT-93101 Juodkrantė
+370 469 53 323, +370 46 410 412
pamario.galerija@lndm.lt